SHEOL / שאול - Monika Wachowicz és Jarosław Fret színházi ’szeánsza’ // Performing Poland
(scroll down for english)
A SHEOL egyszerre színházi szeánsz és kortárs siratóének a halottakért és az élőhalottakért, a megszületettekért és a meg nem születettekért. Leereszkedés a csend mélységeibe a lélegzet, a hang és a hangzás vékony fonalán át; a csend, amely a mitikus Seolhoz hasonlóan eltakar és bezár, egyfajta fátyollá válik, melyen keresztül semmiféle érzés vagy kép nem tud áthatolni. A szeretet az egyetlen erő, amely megmentheti a Seolba süllyedt embereket. Az alászállást zene kíséri, mely egyszerre nyomasztó és rendkívüli, mintha testünk csak egy hang vagy egy hangszer, és egyben út lenne a feneketlennek tűnő mélységekbe. Az előadás zenei kompozícióját Henryk Górecki III., közismert nevén A szomorú dalok c. szimfóniája, valamint Olivier Messiaen Kvartett az idők végére című műve és Gregorgio Allegri Miserere című darabja ihlette; a Sheol az élet utáni vágyról és az élni akarásról szól. Egy olyan életről, amely teljes akar lenni, és amely mindenre érzékeny, még a tüzet is képes lenne belélegezni.
Alkotók:
Koncepció: Monika Wachowicz és Jarosław Fret
Színpadi mozgás, jelmez, szöveg és játék: Monika Wachowicz
Zene: Marcin ’Cozer’ Markiewicz
Zenei feldolgozás: Olivier Messiaen: Kvartett az idők végére (Jan Skopowski, Kamil Grabowski)
Az előadás időtartama: 75 perc
(fotó: Tobiasz Papuczys)
Performing Poland
A Perform[ing] Poland projektje hét eredeti performance-t foglal magába, melyeket a Lengyelországban élő és alkotó művésznők új generációja – performerek, táncosok, színésznők, előadóművészek – talált ki és valósított meg.
Mindegyik performance olyan problémákkal foglalkozik, amelyekkel leírhatjuk a bennünket körülvevő szociális tér változásainak jelen állapotát, s amely még mindig nem kapta meg végleges formáját, ellenben úgy tűnik, mintha valami meghatározhatatlan, veszélyes irányba sodródna. Tudunk-e ismét a művészet nyelvével értékekről beszélni egy olyan korban, amikor a politika nyelve és a társalgási nyelv annyira jelentőségét vesztette, mint még soha?
Vajon a Szabadság, Méltóság és Szeretet csak a pontosan megkomponált „művészeti élmény” keretei közt találhatja meg a helyét? Vagy képes lesz újra beköltözni a szívünkbe, az otthonunkba, az utcáinkba, mint ahogy korábban tette?
A Perform[ing] Poland a Kereszteződések; Nők a performatív művészetekben elnevezésű program keretében jött létre, melynek szervezője Monika Wachowicz; a projektet a wrocławi Jerzy Grotowski Intézet indította el 2021/22-ben.
Sheol / שאול
Theatre seance by Monika Wachowicz and Jarosław Fret
Sheol is at once a theatrical séance and a very contemporary lamentation for the dead and the undead, the born and the unborn. It is a descent to the bottom of silence down the thin line of breath, voice and sound; a silence that, like the mythical Sheol, covers and closes, becoming a veil through which no feeling or image can pass through. Love is the only force that can save those entering Sheol. Their descent is accompanied by music, or rather its extraordinary density, as if our bodies were just a sound or an instrument and at the same time a path into bottomless depths.
Inspired by a fascination with Henryk Górecki’s Symphony No. 3, also known as The Symphony of Sorrowful Songs, and including excerpts from Olivier Messiaen’s Quartet for the End of Time and Gregorgio Allegri’s Miserrere, Sheol is a story about the desire and will to live a life that is full and vibrant like breathing fire.
Credits:
Concept: Monika Wachowicz and Jarosław Fret
Stage movement, costume designer, writer and performer: Monika Wachowicz
Music: Marcin ‘Cozer’ Markiewicz
Musical arrangements Olivier Messiaen’s Quartet for the End of Time: Jan Skopowski, Kamil Grabowski
Running time: 75 minutes
Biogrammes:
Jarosław Fret is a founder and leader of Teatr ZAR, theatre director and actor. He is Director of the Grotowski Institute, lecturer at the PWST National Academy of Theatre Arts in Kraków (Branch in Wrocław) and President of the Board of Curators of the European Capital of Culture Wrocław 2016 and Curator of its Theatre Programme. In 1999–2002 he organized a series of expeditions to Georgia, Armenia and Iran, conducting research into the oldest forms of religious music of Eastern Christianity. In the following years, together with members of Teatr ZAR, he led expeditions to Mount Athos in Greece, Sardinia, Corsica, Armenia, Turkey and Israel. He has directed four performance pieces with Teatr ZAR. Teatr ZAR’s Gospels of Childhood triptych has been seen in Chicago, Los Angeles, San Francisco, Athens, Belgrade, Edinburgh, Florence, Madrid, Paris, Sibiu, Cairo, New Delhi and Seoul. In November 2013 he completed work on Armine, Sister, for which he developed an original musical dramaturgy and special stage architecture. He lectures and leads work sessions in Poland and abroad. His awards and honours include: Best New Music Theater for Teatr ZAR from Los Angeles Times (2009); Wrocław Theatre Prize for the Gospels of Childhood triptych (2010); the prestigious Total Theatre Award for Physical/Visual Theatre and the Herald Angel at the Edinburgh Fringe Festival (2012). He has originated and coordinated numerous Polish and international projects of the Grotowski Institute, including the Grotowski Year 2009, Masters in Residence, the International Theatre Festival The World as a Place of Truth and the Theatre Olympics 2016 in Wrocław.
Monika Wachowicz is an actress, theatre instructor, educator and theatre event organizer. She has worked for the Cogitatur Theatre, Katowice, and the Cantabile 2 Theatre, Denmark. Monika Wachowicz is involved in all productions and artistic projects of the A Part Theatre (except for the one-person plays Lullaby, Bonds and The Rite of Spring). She coordinates the A Part Festival of Performing Arts, heads the A Part Theatre’s Actor’s Studio, curates the Interstices. Women in Performing Arts series at the Grotowski Institute, and runs the Body and Emotion Studio. In 2019 she was appointed President of the Marta Paradecka ART FOR LIFE Foundation. As a teacher of the State Academy of Theater Arts at a branch in Wrocław, she conducts acting classes for 2nd and 3nd year students.
Marcin ‘Cozer’ Markiewicz is a trumpeter, singer and songwriter involved with the reggae scene. He is the co-founder and leader of the band Konopians. He also works as an arts facilitator and photographer. Currently, he is a member of the Brzoska Collective and the band Piksele. His work incorporates improvisation and is marked by spontaneity. Marcin ‘Cozer’ Markiewicz collaborates on numerous music and arts projects as a concert and studio musician.
Perform[ing] Poland
Perform[ing] Poland brings seven original pieces of art, ideated and created by the new generation of women - Performers, Dancers, Actresses, Artists and Artivists currently living and feeling in Poland.
All the works oscillate around the problems with which we can describe the reality of the Era of Social Change, which still has not received its final shape and seems to be drifting in an undefined, dangerous direction. What values are we called upon to describe anew, call it the language of the art at the time when the language of politics and the language of our streets failed like never before.
Will Freedom, Dignity and Love retain their place only in the space of the “composed experience of art”? or will they be able to inhabit our Hearts, our Homes, ours Streets, as always till now and as always anew.
Perform[ing] Poland was established as a result of the Interstices. Women in Performing Arts program, curated by Monika Wachowicz and implemented in 2021/22 by the Jerzy Grotowski Institute in Wrocław.